Integracja sensoryczna

Zapraszamy do obejrzenia krótkiego video o naszych zajęciach

Co to jest Integracja Sensoryczna?

Integracja sensoryczna to zdolność do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły (wzrok, słuch, dotyk, węch, smak, układ przedsionkowy i proprioceptywny) z otoczenia do organizmu. Dzięki sprawnie działającemu układowi nerwowemu możemy segregować, porządkować i składać pojedyncze bodźce w kompletne reakcje mózgu. Prawidłowa organizacja wiadomości płynących z ciała i środowiska może być użyta do planowego ruchu, odpowiedniego napięcia mięśni, zachowania wyznaczonej pozycji ciała czy właściwego reagowania emocjonalnego na zaistniałą sytuację. Od przebiegu procesów dokonujących się w ośrodkowym układzie nerwowym zależą wysoce skomplikowane procesy takie jak mowa, czytanie, pisanie czy liczenie.

Certyfikat integracja sensoryczna warszawa ochota

Terapeuta prowadzący zajęcia poprzez zabawę dostarcza odpowiednich bodźców do ośrodkowego układu nerwowego. Celowe, naprzemienne pobudzanie i wyciszanie układu nerwowego oraz poddawanie stymulacji na określone zmysły poprawia funkcjonowanie układu sensorycznego dziecka. Wiele ćwiczeń odbywa się na huśtawkach terapeutycznych, które dostarczają stymulacji w ruchu liniowym lub rotacyjnym oraz wymagają odpowiednich reakcji adaptacyjnych organizmu. Dziecko wykonując różne ćwiczenia doświadcza wszystkimi zmysłami (stymulacja słuchowa, węchowa, proprioceptywna) i uczy się prawidłowo organizować informacje płynące z otoczenia.

Integracja czynności zmysłowo – ruchowych

rozpoczyna się już w życiu płodowym i jest najintensywniejsza przez pierwsze lata życia dziecka. Rozwój dziecka w tym czasie jest bardzo dynamiczny i niepokojące nas objawy w zachowaniu dziecka powinny być natychmiastowym sygnałem do konsultacji ze specjalistą. Możliwie wczesne rozpoznanie problemów dziecka jest ważnym elementem terapii i umożliwia w miarę efektywne działania zmierzające do poprawy funkcjonowania dziecka.

Twórcą teorii integracji sensorycznej oraz jej praktycznego zastosowania była dr A.Jean Ayres – psycholog i terapeutka zajęciowa. Prowadząc zajęcia zauważyła, że niektóre problemy dzieci nie dają się wyjaśnić za pomocą znanych wcześniej mechanizmów. Biorąc pod uwagę procesy neurologiczne i funkcjonowanie systemów sensorycznych dostrzegła i wyjaśniała dysfunkcje w zachowaniu dzieci. Jako jedna z pierwszych odkryła, że układ nerwowy niektórych dzieci jest mniej stabilny co powoduje ich większą kruchość emocjonalną. W oparciu o jej badania powstała metoda, mająca pomóc dzieciom w przystosowaniu się do środowiska oraz prawidłowym reagowaniu na napotykane bodźce sensoryczne.

Kiedy warto zwrócić się o pomoc do terapeuty?

Jeśli dziecko:

  • jest niezgrabne ruchowo, przewraca się, obija i potyka
  • ma kłopoty z rzucaniem i łapaniem piłki
  • nie potrafi przeskakiwać przez przeszkody
  • nie lubi bawić się masami plastycznymi i wykazuje awersje na dotyk
  • ma problemy z nauką jazdy na rowerze, hulajnodze
  • jest w ciągłym ruchu lub unika ruchu
  • nie zawsze rozumie polecenia do niego kierowane
  • ma problem z zapamiętywaniem
  • jest nadwrażliwe słuchowo lub nie słyszy dostatecznie pewnych dźwięków
  • nie lubi wycinać, rysować, źle trzyma przybory pisarskie
  • zbyt mocno ściska przedmioty, zbyt mocno przytula się
  • jest niechętne do obcinania włosów i paznokci oraz innych zabiegów pielęgnacyjnych
  • wykazuje opóźnienia w rozwoju mowy
  • ma trudności z koncentracją
  • często chodzi na palcach
  • lubi przepychanie się lub ciągnięcie innych osób
  • ma skłonność do przesadnych reakcji na otoczenie
  • ma trudności z zasypianiem